Inzamelingsactie Documentatiecentrum Walburgiskerk Zutphen

We starten deze inzamelingsactie om een documentatiecentrum in de Walburgiskerk te ontwikkelen voor iedereen die benieuwd is naar de geschiedenis van onze mooie kerk in Zutphen.

NU DONEREN

Aanleiding

De Walburgiskerk in Zutphen is een dertiende eeuwse kapittelkerk en is een van de mooiste kerken van Nederland. De Walburgiskerk heeft verschillende unieke objecten in haar bezit die voor iedereen te bezichtigen zijn, onder andere de LibrijeJeruzalemluchters en het Henrick Baderorgel. Het bestuur van de Stichting Walburgiskerk Zutphen (SWZ) behartigt de belangen van de Walburgiskerk. Een voormalig predikant van de Walburgiskerk heeft in zijn carrière veel boeken, geschiedbeschrijvingen en documenten over de Walburgiskerk en theologie in het algemeen verzameld. Dit hele archief is onlangs aan de SWZ geschonken. In navolging hiervan heeft de SWZ meerdere schenkingen, en toezeggingen over schenkingen in de toekomst ontvangen.

Doel
Een grote wens van het bestuur van de SWZ is het op een droge, veilige en overzichtelijke wijze opslaan van de verschillende archieven en documenten die betrekking hebben op de geschiedenis van de Walburgiskerk en religie in het algemeen. De SWZ wil hiervoor een openbaar documentatiecentrum opzetten. Het documentatiecentrum zal toegankelijk zijn voor iedereen die interesse heeft in de Walburgiskerk en theologie in het algemeen. De vrijwilligers van de Walburgiskerk, de Stichting Librije en de Stichting Henrick Baderorgel kunnen hun kennis bijhouden en uitbreiden en zijn promovendi, studenten, de Gemeente Zutphen en alle andere geïnteresseerden welkom het documentatiecentrum te raadplegen. De Plondercamer in de Walburgiskerk is uitermate geschikt voor het huisvesten van het documentatiecentrum. Deze kamer is in 2021 opgeknapt, staat er een grote leestafel in, zijn er grote ramen waar veel daglicht door naar binnen komt en is het een oase van rust. Momenteel zijn alle te raadplegen boeken en documenten verdeeld over verschillende boekenkasten die een documentatiecentrum dan wel de Waburgiskerk niet waardig zijn. Om de Plondercamer te verfraaien en de verschillende archieven een plek te geven waar ze tot hun recht komen en tot in de lengte der dagen kunnen blijven staan, wil het bestuur van de SWZ graag twee nieuwe boekenkasten op maat laten maken.

Boekenkasten
De Stichting Walburgiskerk Zutphen streeft naar het laten vervaardigen van twee duurzame houten boekenkasten met een Walburgiskerk waardige uitstraling. De boekenkasten komen aan weerszijden van het raam te staan en lopen aan de bovenkant mee met de ronding van het gewelf. In beide boekenkasten zullen twee planken worden voorzien van glas-in-lood deurtjes. Deze glazen deurtjes kunnen worden afgesloten zodat de meest waardevolle boeken hier in kunnen worden bewaard. Met deze grote boekenkasten creëert de Stichting Walburgiskerk Zutphen voldoende ruimte om de verzamelde archieven te plaatsen en de mogelijkheid de komende jaren uit te breiden.

Conclusie
Het streven van het bestuur van de SWZ is dat het documentatiecentrum zo compleet mogelijk wordt en dat het religieuze en culturele erfgoed van de Walburgiskerk, de Stichting Librije en de Stichting Henrick Baderorgel voor de komende generaties gewaarborgd worden. Tevens staat het bestuur van de SWZ open voor aanvullingen en uitbreidingen van
het documentatiecentrum. Iedereen, van jong tot oud is welkom in de Plondercamer om het documentatiecentrum te bezoeken.
Alvast bedankt voor uw bijdrage namens het Bestuur van De Stichting Walburgiskerk Zutphen!
NU DONEREN