Een kerk tussen twee geloven

Een gloednieuwe aflevering van de Verhaal van Gelderland Podcast

De Walburgiskerk in Zutphen functioneerde in de middeleeuwen als een soort multifunctionele evenementenhal. Hier werden festiviteiten of optochten georganiseerd, huwelijken voltrokken en belangrijke documenten ondertekend. Vaak vonden al deze activiteiten tegelijkertijd plaats in dezelfde grote kerkzaal. Dat is tegenwoordig toch wat anders. De Walburgiskerk is door de eeuwen heen veel veranderd, mede als gevolg van de Reformatie. In de nieuwe aflevering van de Verhaal van Gelderland Podcast duikt René Arendsen in de bijzondere geschiedenis van de Walburgiskerk.

De Verhaal van Gelderland Podcast is terug met een gloednieuw seizoen. In deze podcast reis je met presentator René Arendsen door het verleden van de provincie. In elke aflevering bezoekt hij een museum, spreekt hij met een expert en behandelt hij een thema en tijdvak uit de Gelderse geschiedenis. In deze nieuwe aflevering gaat René op bezoek bij de Walburgiskerk in Zutphen.

Een oude kettingbibliotheek

In deze podcastaflevering focussen we ons op een specifieke periode in de geschiedenis van de Walburgiskerk: de transformatie van de kerk van het katholicisme naar het protestantisme. Gids Louis Peeters begeleidt ons door de kerkzaal en neemt ons mee naar de unieke Librije. Deze kettingbibliotheek uit de zestiende eeuw ontstond in de katholieke periode, maar illustreert tegelijkertijd ook de overgang naar een nieuwe tijd. Historicus Ronald de Graaf vertelt hoe de Reformatie op andere plekken in Gelderland verliep.

Elke week een nieuw verhaal

In de Verhaal van Gelderland Podcast springt presentator René Arendsen met de luisteraars door de geschiedenis van Gelderland van de prehistorie tot nu. Je komt niet alleen meer te weten over de Gelderse geschiedenis, je ontdekt ook waar je dit verleden in de provincie kunt beleven. Elke woensdag verschijnt er een nieuwe aflevering van de Verhaal van Gelderland Podcast. Luisteraars kunnen het nieuwe seizoen vinden en beluisteren op Spotify, Apple Podcasts, Soundcloud en via verhaalvangelderland.nl/podcast.

Deze podcast is onderdeel van het project Verhaal van Gelderland. Dit project wordt mogelijk gemaakt door provincie Gelderland en is een initiatief van Erfgoed Gelderland, een coöperatie van meer dan 240 Gelderse erfgoedorganisaties. Samen vertellen zij het Verhaal van Gelderland.