Vandaag geopend van 11:00 tot 17:00

De Walburgiskerk zoekt vrijwilligers

Als Vrijwilliger aan de slag bij de Walburgiskerk?

De Walburgiskerk is meer dan een kerk. Sinds een aantal jaren laten we het hele jaar door aan Zutphenezen, Zutphenaren en andere bezoekers zien wat voor mooi erfgoed we in de stad hebben. Om dit te kunnen blijven doen zijn we op zoek naar vrijwilligers, voor diverse functies.

De deuren van de Walburgiskerk gaan om 11 uur open voor bezoekers die de schatten van de Walburgiskerk willen komen bewonderen. Hoogtepunten naast de rijkversierde gewelfschilderingen zijn de kaarsenkroon, het koperen doopvont, de Librije, het Baderorgel en een recent opgegraven sculptuur van God de Vader.

Sinds een aantal jaren laten we het hele jaar door geïnteresseerden zien wat voor mooi erfgoed we in de stad hebben. Om dit te kunnen blijven doen zijn we op zoek naar vrijwilligers. Als vrijwilliger maak je deel uit van een enthousiaste en betrokken groep collega’s, die zich inzetten voor het historisch monument in Zutphen. De stichting Walburgiskerk organiseert een paar keer per jaar een bijeenkomst voor alle vrijwilligers en één maal per jaar een vrijwilligersuitje.

World Press Photo Tentoonstelling vrijwilligers – Juli

Van 7 tot en met 30 juli vindt er in de Walburgiskerk weer de World Press Photo tentoonstelling plaats. Ook jij kunt hierbij helpen! Voor de dagelijkse verkoop van entreekaartjes, verkoop winkelartikelen, toezicht houden in de kerk en andere voorkomende taken, zoeken wij vrijwilligers. De Walburgiskerk is gedurende de tentoonstelling open op maandag van 13.00 tot 17.00 uur, van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Je kunt een hele dag helpen of een halve dag. Als vrijwilliger World Press Photo tentoonstelling word je ingepland met onze reguliere vrijwilligers en wordt je op dagen en/of dagdelen ingepland waarop je zelf hebt aangegeven beschikbaar te zijn.

Baliemedewerker
Je bent het eerste gezicht en ontvangt bezoekers gastvrij, je verkoopt entreekaartjes en winkelartikelen, biedt bezoekers informatie over starttijden rondleidingen. Ook kun je ondersteuning bieden aan mindervalide bezoekers, wijst bezoekers de weg en houdt oog op een goede omgang van de bezoekers met de kerk. Ook informeer je bezoekers over de audiotour en helpt hen met het bedienen waar nodig. Aan de balie vindt het eerste contact met de bezoeker plaats. Je bent het ‘visitekaartje’ van de kerk.

In deze functie ben je altijd met minimaal 2 personen, zodat de taken verdeeld kunnen worden. De reguliere diensten zijn van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 tot 14.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Over het algemeen wordt een vrijwilliger 1 dagdeel per week ingepland op een dagdeel waarop je zelf aangeeft beschikbaar te zijn.

Gids (toren)
De toren van de Walburgiskerk is zowel op vastgestelde tijden als op afspraak te beklimmen onder leiding van een gids. Eenmaal boven genieten bezoekers van een prachtig uitzicht over Zutphen en omgeving. Openstelling van de toren is mede afhankelijk van de weersomstandigheden. Gidsen van de toren beschikken over gepaste informatie, maken een weloverwogen beslissing of bezoekers naar boven kunnen, en maakt u de beklimming van de toren tot een onvergetelijke gebeurtenis.

Van mei tot en met september is de toren meestal van donderdag tot en met zaterdag geopend. Je wordt ingeroosterd op een dagdeel waarop je zelf aangegeven hebt beschikbaar te zijn en je zult altijd met 2 torengidsen tegelijk aanwezig zijn.

Gids (Librije en kerk)
De Librije van de Walburgiskerk is alleen toegankelijk onder leiding van een gids. De gidsen geven rondleidingen aan zowel groepen (op aanvraag) als individuele bezoekers. Daarnaast houdt de gids oog op een goede omgang van de bezoekers met de kerk. De Walburgiskerk hecht sterk aan een klantvriendelijke benadering. Het verkrijgen van informatie moet voor de bezoekers zo laagdrempelig mogelijk zijn.

Als gids wordt je soms alleen en vaak met z’n tweeën ingepland. De reguliere diensten zijn van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 tot 14.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Over het algemeen wordt een gids 1 dagdeel per week ingepland op een dagdeel waarop je zelf aangeeft beschikbaar te zijn.

Klokkenluider
De klokken van de Walburgiskerk worden elke zaterdag geluid om 18 uur, elke zondagmorgen om 9.30 uur, op kerkelijke en wereldlijke hoogtijdagen, en bij rouw- en trouwdiensten. Geïnteresseerden kunnen daarbij helpen. Voor de klokkenluiders wordt een rooster gemaakt op basis van beschikbaarheid.

Horeca en catering
Van het uitserveren van broodjes bij een bijeenkomst tot het koffie schenken bij een concert, deze vrijwilliger draait zijn hand er niet voor om. Op gastgerichte wijze kan hij/zij snel en efficiënt werken, eventueel ook onder leiding van een externe cateraar.

Opbouw en inrichting
Als de kerk wordt verhuurd voor een concert, lezing of een andere bijeenkomst is veelal een inrichting op maat gewenst. De inrichter helpt bij de opstelling van de stoelen, het plaatsen van een podium, en andere voorkomende sjouwwerkzaamheden.

Heeft u belangstelling voor (één van) bovenstaande functies? Neem dan contact op met de vrijwilligerscoördinator Kees Vos, via kees@walburgiskerk.nl. Vermeld uw telefoonnummer, dan neemt hij zo snel mogelijk contact met u op.