Expositie Levon Zoomers en Margarita Villuveit
16 t/m 18 mei

In 2024 bestaat Gelderse Kerken 50 jaar. Dit jubileum wordt groots gevierd met vanzelfsprekend onze prachtige monumentale kerken als stralend middelpunt.

In het kader van dat jubileum werken ArtEZ en Gelderse Kerken dit jaar samen. Een aantal vierdejaars studenten volgen op ArtEZ het “How to Connect?” programma en exposeren dit in onze kerken. In dit programma kunnen studenten tijdens het laatste jaar van hun opleiding een eigen project starten of werken binnen een project dat geïnitieerd is door een externe partner. Het programma heeft tot doel de studenten instrumenten te geven om een professionele dimensie aan hun opleiding als kunstenaar toe te voegen. Ook ontwikkelen ze relaties en zijn ze bezig een positie op te bouwen binnen het lokale en nationale kunstveld.

Van 16 t/m 18 mei exposeren Levon Zoomers en Margarita Villuveit in het voorportaal van de Walburgiskerk in Zutphen. Met een video creëren ze een tijdelijke rustplaats, waarin de kerk functioneert als een bevroren moment in tijd en ruimte, een drempel waar de bezoekers doorheen kunnen bewegen.

In het project werken de studenten samen met de Walburgiskerk in Zutphen en Gelderse Kerken, waarbij ze spelen met de liminaliteit die komt kijken bij de kerk en haar geschiedenis.

Wat is liminaliteit? [De liminale ruimte is afgeleid van het Latijnse woord ‘Limens’, wat drempel betekent. Wanneer je te maken hebt met een liminale ruimte, sta je letterlijk op de drempel tussen twee realiteiten. Deze gebieden zijn niet bedoeld om lang in te verblijven. In dit geval is je realiteit je plaats, oorsprong en je bestemming, terwijl de drempel de reis is met de rustplaats inbegrepen] Met deze installatie willen we een tijdelijke rustplaats creëren, waarin de kerk functioneert als een bevroren moment in tijd en ruimte, een drempel waar de bezoekers doorheen kunnen bewegen. We ontrafelen de verborgen herinneringen aan het verleden, met de focus op de brand die de Pepermolen in 1948 in de as legde.