Zutphense kerkschatten in woord en beeld
25 oktober

symposium bij het boek De Walburgiskerk in Zutphen van Jos Hartman

Vrijdagmiddag 25 oktober in de Walburgiskerk Zutphen

Afgelopen mei verscheen het boek van Jos Hartman over de enerverende geschiedenis van de Zutphense Walburgiskerk. De Walburgiskerk kent immers een zowat duizendjaar lange en fascinerende geschiedenis: van middeleeuwse hoofdkerk van Stad en Graafschap Zutphen, via de Reformatie en de Tachtigjarige Oorlog naar de moderne tijd met haar restauraties, de Tweede Wereldoorlog en de lange weg van herstel. Aan de hand van vakkundige teksten en prachtig beeldmateriaal, neemt Hartman de lezer bij de hand voor een rondgang door de geschiedenis en langs de schatten van de kerk. Vakkundig worden de muur- en gewelfschilderingen, de beeldhouwwerken en grafzerken, de unieke kaarsenkroon, en het prachtige Baderorgel toegelicht. Tientallen foto’s van de hoge gewelven brengen details in beeld die met het blote oog nauwelijks vallen te onderscheiden. Als liefhebber van de Librije doet hij de unieke collectie van de 16de-eeuwse kettingbibliotheek uit de doeken. Het is voor het eerst dat al die rijkdommen van de kerk in een band zijn beschreven en in beeld gebracht. Het boek onderstreept de museale waarde van de kerk waarin tegenwoordig geloofsbeleving, geschiedenis, kunst en cultuur onder een dak zijn samengebracht.

Op vrijdagmiddag  25 oktober vindt in de Walburgiskerk een mini-symposium plaats dat gewijd is aan dit fascinerende  boek. Vier sprekers, waaronder de auteur zelf, lichten elk vanuit een eigen invalshoek de betekenis van het boek toe. Oud-archivaris van Zutphen Bert Looper kiest daartoe het perspectief van zijn illustere voorganger Meinsma en diens betekenis voor de librije collectie. Stadsarcheoloog Michel Groothedde neemt het begrip kerkschatten letterlijk op in een voordracht over de muntvondsten in de kerk. Jos Hartman tenslotte zal erkennen dat er met zijn boek toch geen punt achter het onderzoek naar de geschiedenis van de kerk wordt gezet. Stadsorganist Klaas Stok zorgt voor een muzikaal intermezzo op het Baderorgel.

Deelnemers woonachtig buiten Zutphen wordt geadviseerd met het openbaar vervoer te komen. De Walburgiskerk ligt op 10 minuten loopafstand van het station. In de binnenstad kunt u alleen betaald parkeren.

Het symposium wordt mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van de gemeente Zutphen, uitgeverij de Walburgpers en de Stichting Sint Anthony Groote Broederschap. De organisatie is in handen van de Vrienden van de Walburgiskerk en de Stichting Walburgiskerk Zutphen.

Let op! Het symposium is vrij toegankelijk. Aanmelden is noodzakelijk en kan via het onderstaande formulier.

Helaas is Simone Regouin van het Grootste Museum van Nederland niet in de gelegenheid te komen. In haar plaats zal Jaap van Rijn van de St-Jan van Gouda komen en vertellen over het belang van het Grootste Museum van Nederland.

Programma:

Vrijdag 25 oktober 2024
Walburgiskerk te Zutphen, ’s-Gravenhof 3, Zutphen

13.30 Registratie en koffie
14.00  Opening door de dagvoorzitter Hanno Brand
14.05  Bert Looper, oud-archivaris van Zutphen
            K.O. Meinsma en de ontdekking van de Walburgiskerk
14.35  Michel Groothedde, stadsarcheoloog van de Gemeente Zutphen
            De muntvondsten in de Walburgiskerk in relatie tot de religieuze gebruiken
15.05  Orgelbespeling door Klaas Stok, stadsorganist van Zutphen
15.20 Pauze
15.50  Jaap van Rijn, St-Jan Gouda
            De Goudse St.-Jan in het Grootse Museum van Nederland
16.20  Jos Hartman, auteur
           Wat weten we over de Walburgiskerk en wat niet?
16.50 Sjoerd Wannet, wethouder cultuur & erfgoed
            De kerk als overbuurman. Over het belang van het boek.
17.00  Sluiting
Drankjes en hapjes worden geserveerd in de Annakapel.

Na afloop van het symposium zal het boek in de kerk verkrijgbaar zijn bij de stand van de uitgever De Walburg Pers.

Aanmelden: