Vandaag geopend van 11:00 tot 17:00

Expositie – Eeuwenlang Letters
5 okt t/m 30 okt

Waar komen onze letters vandaan?

In het kader van het themajaar 2024 ‘Gedrukt in Zutphen’ organiseert de Historische Vereniging Zutphen samen met de Walburgiskerk een tentoonstelling over letters.

Op 7 panelen is de ontwikkeling van 5000 jaar schrift te zien . De tijdlijn begint in het Midden-Oosten waar archeologen het spijkerschrift vonden en gaat daarna via het Griekse- en Romeinse alfabet naar het noorden van Europa. Hoe ontwikkelde het schrift zich in al die eeuwen. In de Librije is o.a. goed te zien hoe boeken er in de 15e en 16e eeuw uitzagen. In de 19e eeuw, na de industriële revolutie, ging alles in een stroomversnelling; schrijfmachine, computer, smartphone, … Speelde tijd vroeger geen grote rol, tegenwoordig moet alles snel.

Er worden workshops gegeven en de Historische Boekdrukkerij de Arend uit Doesburg laat zien hoe het drukken in z’n werk gaat.
De tentoonstelling is te zien in de maand van de geschiedenis, oktober, tijdens de openingsuren van de Walburgiskerk.

Workshops tijdens de tentoonstelling ‘Eeuwenlang Letters’
In de maand oktober  kun je in de Walburgiskerk deelnemen aan vier ‘Letter’- workshops. Alle workshops zijn inclusief toegang tot de kerk, bezoek aan de tentoonstelling,  materiaal en thee/koffie. Elke workshop begint met een korte rondleiding langs de tentoonstelling.
De kosten per workshop bedragen € 20,-.
Er kunnen maximaal 12 personen deelnemen per workshop.

Vrijdag 11 oktober 14:00 – 16:00 uur
Een letterstempel maken en gebruiken
We maken een stempel van één letter en gebruiken die in een eenvoudig zelfgemaakt boekje. Andere tekst en versiering kan vervolgens worden toegevoegd.

Woensdag 16 oktober  14:00 – 16:00 uur
Een middeleeuwse pagina versieren
De oudste Nederlandse geschreven tekst ‘Hebban olla vogala…’ versieren we met mooie hoofdletters en versieringen erom heen.

Donderdag 24 oktober  14:00 – 16:00 uur
Een hoofdletter verluchten (versieren) als in de middeleeuwen
Op een boekrol maken we een mooie verluchte (versierde) letter met behulp van moderne materialen als b.v. goudstiften. Dat kan de eerste letter van een mooi of belangrijk woord zijn of van een korte tekst.

Woensdag 30 oktober  14:00 – 16:00 uur
Een visueel gedicht maken
Visuele poëzie is poëzie waarbij de vorm net zo belangrijk is als de inhoud. Een beroemd voorbeeld is het regengedicht van Apollinaire waarbij de woorden in regenstriemen naar beneden komen. We maken deze middag een visueel gedicht op een enkele pagina of op een kleine leporello.

Speurtocht voor kinderen
Zoek de juiste letter op de grafsteen
Tijdens de gehele tentoonstelling is er een leuke speurtocht voor kinderen beschikbaar.
Deze is gratis te verkrijgen bij de entreebalie.

Je kunt je opgeven voor een workshop via info@walburgiskerk.nl
Graag duidelijk aangeven voor welke workshop je aan wilt melden en met hoeveel mensen je komt.