Overleden slechtvalkvrouwtje heeft een plek gekregen in de Walburgiskerk

Voor het broedseizoen dit jaar begon vond een van onze torengidsen het vrouwtje van het slechtvalkenpaar op het dak van de kerk. Ze was dood, maar prachtig en als blijvend teken van broedende slechtvalken op de Walburgistoren is het vrouwtje geprepareerd en opgezet. Prepareeratelier Elsje van de Steeg heeft daarvoor zorg gedragen en het resultaat is levensecht. Het opgezette vrouwtje is nu te bewonderen in één van de altaarkastjes van de kerk. In die altaarkastjes staan diverse voorwerpen uitgestald die te maken hebben met de geschiedenis van de Walburgiskerk. Van die verzameling maakt de slechtvalk nu dus deel uit en verrijkt zo de verhalen die in en om de Walburgiskerk kunnen worden verteld. En ze heeft ook een toepasselijke Latijnse naam gekregen: FALCO PEREGRINUS WALBURGENSIS.

Binnen een week na de dood van het vrouwtje had mannetje slechtvalk overigens alweer een nieuw vrouwtje gevonden (of was het andersom?). Het resultaat was binnen de kortste keren drie eieren in de nestkast, waarvan er twee zijn uitgekomen. De jongen maken het goed. De stadsduiven hebben extra redenen zich zorgen te maken.

De stentor heeft hierover ook een mooi artikel geschreven.